Alla inlägg under oktober 2011

Av Andreas - 30 oktober 2011 20:59

Jag har varit hos våra älskade vänner Agnes och Fredrik i helgen, det innebär att vi också får umgås med massor av våra andra vänner i Varberg. Fredag var det barnkalas och lagom när vi anländer (lite lagom försenade) så är det dags för hemgjorda hamburgare. Både jag och Hanne ångrade stoppet på McDonald's på vägen upp då vi var rätt mätta redan. Ja McDonald's, snabbmat, du vet vad du får, smakar typ likadant alltid men ingen kulinarisk upplevese utan bara något att bli mätt på för en stund, tur att vi fick "riktiga" hamburgare när vi kom fram då.


Lördag så var det pannrumsinvigning hos Anna och Tobbe och det bjöds på soppa vilket passade fantastiskt bra i höstvädret. Massor av rotfrukter, buljong och köttfärs i en härlig blandning med kryddor.

Tänk att det är så enkelt att göra god mat och jag har inte behövt laga något alls i helgen utan bara kunnat njuta av andras kokkonst även om jag råkade säga att jag lagar middag till nyår i ett svagt ögonblick så jag får nog laga mat till oss alla så det räcker och blir över där :)


Imorgon är jag på gång med nya mattips och ideér!

Ha det underbart tills dess!

Av Andreas - 28 oktober 2011 10:51

Jag kommer att resa bort i helgen och tänkte ge er lite inspiration innan jag åker upp till Varberg och går på barnkalas och röjer pannrum.


För ett tag sedan började jag göra egna pommes och snacka om att det blev succé, svärfar som kommer på middag varannan söndag åt dubbla portioner och han som inte ens tycker pommes är gott :)


Ruccola toppad entrecote med hemgjorda pommes frites

4 personer


Pommesen skall friteras två gånger för att få en riktigt krispig yta och mjölig mitt.


800g entrecote med mycket fint insprängt fett (4 skivor á ca 200g)


12 stora potatisar

Frityrolja eller annan olja som tål hög värme

1-2 nypor flingsalt

Smör till stekning

Salt och peppar


Ruccolaröra

100g ruccola

En knippe rädisor

1 vitlökklyfta

½ citron

2 msk olivolja


Skala potatisen och skär den därefter i ca 2x2 cm breda strimlor.

Hetta upp oljan i fritösen eller om du inte har en fritös, hetta upp olja i en wokpanna av gjutjärn.

Ta bort blad och stjälk från rädisorna och lägg det åt sidan, skölj rädisorna noggrant.

Fritera potatisen i 3 minuter och lägg dem i en skål med lite papper i botten som kan suga upp överflödigt fett. Så här långt kan du förbereda pommes frites innan servering.

Skölj ruccola och blad från rädisorna och lägg i en mortel, slå på olja, pressa ned saften från citronen samt pressa i vitlöksklyftan. Krossa till en massa och smaka av med salt och peppar.

Koka upp vatten i en gryta och lägg i rädisorna, låt dem koka 1 min och ta sedan upp dem och lägg i en skål.

Värm upp oljan för fritering igen och fritera potatisen 3 minuter och lägg sedan i en skål och strö över flingsalt efter smak.

Hetta upp fett i en panna och stek köttskivorna i ca 2 min på varje sida lägg upp på varma tallrikar lägg en rejäl klick av ruccola röran på varje köttbit och lägg sedan upp några rädisor och pommes på tallriken.

Av Andreas - 27 oktober 2011 19:40

Svensk husmanskost blir nästan inte bättre än så här, raggmunkar med stekt fläsk och rårörda lingon!

Riven potatis stekt i ett varmt järn och sedan sockra lingonen så du får fram syran i lingonen utan att det blir för sött och toppa med 2-3 skivor stekt fläsk, jag kan äta det här tills jag blir hungrig igen.


Det underbara är att det är enkelt att göra raggmunkar, jag kommer inte skriva något recept men sök på raggmunkar på recept.nu så hittar du Per Morbergs recept på raggmunkar och lingon vilket är i princip samma som jag använder.

 


     

Av Andreas - 27 oktober 2011 09:36

Ibland blir jag frustrerad när jag pratar med andra om mat, ofta så berättar dom om hur dom köper halvfärdiga produkter och sen klagar dom på att det inte smakar bra. God mat tar tid och kräver kärlek till råvarorna och passion för det du äter. Självklart så händer det att det jag lagar inte blir riktigt som jag tänkt mig men det är en del i att hitta nya smakkombinationer och härliga rätter.


Jag fick ett recept på en marinad av min mormor för många år sedan som jag använder hela eller delar av till kyckling, bara fantasin begränsar!


Min mormors marinad


2 dl rödvin (använd gärna samma vin som ni skall dricka till maten)

¾ dl neutral matolja tex. majsolja

¾ dl soja

¾ dl hönsbuljong

1 tsk ingefära

1 tsk smulad oregano

3 skalade vitlökar

1 tsk svartpeppar

1 tsk socker


Blanda ihop alla ingredienser till marinaden i en skål, tänk på att vitlöken skall pressas ned i marinaden. Lägg kycklingklubborna i en stor påse och slå på marinaden och pressa ur så mycket luft som möjligt, låt klubborna stå och dra i marinaden i minst 1 timme, gärna längre.


Jag brukar ofta göra ett grönsaksris och en sås på skyn från kycklingklubborna att servera till rätten.


Grönsaksriset


Råris

1 dl hackad paprika

1 dl hackad squash

1 dl hackade skogschampinjoner

½ dl hackad rödlök

1-2 msk olivolja

1 msk kalvfond

½ dl hönsbuljong


Förbered grönsakerna till riset, finhacka paprika, squash, skogschampinjoner och rödlök och lägg allt i en skål.

Koka ris för 4 personer utifrån instruktionerna på paketet.

När riset är färdig kokat slår du på hönsbuljongen och lägger alla grönsaker ovanpå riset, låt det stå så med locket på i 5 minuter för att låta grönsakerna mjukna något. Häll olja och kalvfond i grytan och rör om ordentligt, smaka av med salt och peppar.


När du tagit ut kycklingen ur ugnen så häller du över resterande marinad i en gryta och slår på 1 dl grädde, värm upp och låt såsen sjuda på låg värme.

Blanda 1 matsked grädde med äggulan, blanda det med såsen och låt sjuda någon minut till så såsen tjocknar.


Lägg upp klubborna på tallrikar tillsammans med ris och lite sås.

Njut av middagen tillsammans med en flaska rött vin tex.  Tommasi Appasimento, 89kr på systembolaget.

Av Andreas - 25 oktober 2011 14:54

Den här rätten lärde jag mig när jag satt och tittade på tv en sen natt innan vi skulle flyga ned till Spanien och det slutade med att vi åt den säkert 5 av 10 dagar och det är numera en av min frus absoluta favorit rätter.


Fuengirola pasta

4 personer


500g bogfläsk i bit, försök ta en bit med mycket kött och lite fettrand

2 burkar hela tomater, helst av märket Mutti

2 normalstora gula lökar

1 vitlöksklyfta

Spagetti

Olivolja

Grovmalen svartpeppar

Salt


Börja koka upp pastavattnet för 4 portioner enligt instruktionerna på paketet.

Hetta upp ett en matsked olivolja i en stekpanna.

Skär bort broskbitarna och tärna fläsket i små kuber som du lägger i en skål

Hacka löken, det får gärna vara lite större bitar och lägg löken i en skål

Hetta upp ca en matsked olivolja i pannan och bryn sedan fläsket, när det fått en gyllen färg lägger du i löken och låter den steka med tills den börjar mjukna något.

Ta upp tomaterna ur burken och slit sönder dem i stora bitar som du lägger i pannan tillsammans med spadet från 1 av burkarna.

Peppra och salta samt slå på en mastsked olivolja till.


Häll av spagettin när den är al dente och slå över tomatsåsen, blanda ordentligt och serveras direkt på tallrik eller i en stor skål.

Av Andreas - 25 oktober 2011 14:45

Hej Andreas heter jag och är 36 år gammal boendes i Malmö, jag har sedan jag var i 7-8 års åldern alltid älskat mat och att laga mat vilket många som känner mig vet om, det märkliga är att jag valde en annan bana i min karriär än det som är min passion. Nu har jag efter en del tjat tagit tag i att börja skriva ned alla mina och min frus recept och tänker presentera dem här tillsammans med mina tankar och funderingar om vad vi äter.


Min förhoppning med den här bloggen är att kunna inspirera med recept, tips, ideer och tankar om mat och dryck (för det är min andra stora passion).


Så välkommen hit och låt dig inspireras!


Andreas

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards