Direktlänk till inlägg 30 november 2011

Lite dåligt med uppdateringar men nu blir det majonäs!

Av Andreas - 30 november 2011 13:10

Jag har varit dålig på att uppdatera bloggen sista dagarna, jag har haft lite dålig inspiration när det kommit till att skriva och då är det bättre att inte skriva alls tycker jag.


Det sista året har jag helt slutat köpa majonäs, bearnaise och hollandaise och börjat göra dem själv, jag tycker oftast att det finns en sur bismak i dessa och den slipper du om du gör det själv.

Det är märkligt att det skall ta så lång tid innan det går upp ett ljus ibland, det tar mig ett par minuter extra att göra allt från grunden men smakar så otroligt mycket bättre.


 

Så här ser majonäsen ut när den är färdigvispad.


Andreas majonäs

2 äggulor

4 dl solrosolja

1/2-1 msk vittvinsvinäger

1 msk fransk senap

0,5 tsk salt

2 krm peppar (gärna nymalen)


Ställ skålen på en blöt wettex så står den stadigt och du kan vispa med en hand och hälla olja med den andra.

Helst ska alla ingredienser ha ungefär rumstemperatur eller vara kalla annars kan det skära sig.

Vispa ihop äggulor, salt, peppar och senap med en ballongvisp i en metallskål.

Tillsätt några droppar olja i en tunn stråle och vispa kraftigt, upprepa tills det börjar att ägget och oljan tjocknar till en majonnäs då du kan du hälla i oljan lite fortare under tiden att du vispar, om den blir för tjock kan man späda med några droppar vatten.

Smaka av med salt och peppar, du kan också pressa i vitlök eller hacka ned en röd chilipeppar för att få en annan smak på majonäsen.


Det går även bra att köra alltsammans i en mixer men jag föredrar att göra majonäsen för hand då jag slipper diska hela maskinen efteråt.

 
 
Ingen bild

Linda

30 november 2011 15:01

Jag har alltid hört att det ska vara så svårt att göra det själv, för det skär sig så lätt och därför aldrig testat.

Kanske dax att göra det? Är inte så glad för dom färdiga man köper. Eller pulver.. ännu värre.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Andreas - 9 april 2012 15:21


Häromdagen så var jag min vana trogen inne på fiskexporten i Varberg och hittade torsk som var så billig att jag var tvungen att köpa ett kilo och göra fiskgratäng. Jag var tyvärr gräsänkling den dagen så en av mina goda vänner blev lycklig när jag r...

Av Andreas - 5 april 2012 10:25


Jag och min fru älskar sushi och så länge vi bodde i Malmö var det enkelt att smita ned till en av de tre sushirestaurangerna i närheten och köpa med sig hem. Nu bor vi ute på landet och har inte samma möjlighet så varför inte göra egen sushi tänkte ...

Av Andreas - 30 mars 2012 16:53


Vi har börjat handla potatis, lök och andra rotfrukter hos en bonde i närheten och senast vi var där hittade vi polkabetor som egentligen är rödbetor med annat utseende. Polkabetorna är jättegoda i sallad och det ser dessutom grymt snyggt ut.   ...

Av Andreas - 25 mars 2012 14:36

Vi har upptäckt glädjen med att försöka odla saker själva och har planterat massor av olika kryddväxter och örter, så fort det blir lite varmare ute skall även morötter, bönor och persillja ned i jorden. Vi skall även ta en tur och gräva upp jordärts...

Av Andreas - 28 februari 2012 06:05


Det har varit sjukt, japp sjukt i feber och förkylning hemma hos oss. Både jag och min fru har varit däckade i en vecka men när jag började må lite bättre i lördags ville jag skämma bort oss med må bra mat. Vi lyckades dessutom ta oss till den stora ...

Ovido - Quiz & Flashcards