Direktlänk till inlägg 10 februari 2012

Paj är gott.

Av Andreas - 10 februari 2012 15:54

Jag blev otroligt sugen på paj igår så det blev paj till miggdag med en enkel sallad.


För att göra en bra pajdeg behövs inte så mycket.


125g rumsvarmt smör

3 dl vetemjöl

1,5 msk iskallt vatten


Börja med att ställa ugnen på 200 grader.

Blanda allt i en bunke och jobba ihop det till en smidig deg, lägg degen i en plastpåse och låt den vila 15 minuter i kylen innan du trycker ut den i pajformen.


Fyllning

200g rökt skinka

1 liten purjolök

2 dl riven ost

3 dl grädde

3 ägg

2 krm svartpeppar


Strimla skinkan och prujolöken, riv ost och lägg allt i botten på formen.

Blanda ihop ägg grädde och peppar ordentligt och häll det över fyllningen (inget salt då skinkan brukar ge tillräckligt med sälta).

Grädda i ugnen i ca 40 minuter.


När du tagit ut pajen ur ugnen testa med en sticka och om det inte fastnar äggstanning på den så är pajen klar, låt sedan pajen vila 5 minuter och servera tillsammans med en god grönsallad.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Andreas - 9 april 2012 15:21


Häromdagen så var jag min vana trogen inne på fiskexporten i Varberg och hittade torsk som var så billig att jag var tvungen att köpa ett kilo och göra fiskgratäng. Jag var tyvärr gräsänkling den dagen så en av mina goda vänner blev lycklig när jag r...

Av Andreas - 5 april 2012 10:25


Jag och min fru älskar sushi och så länge vi bodde i Malmö var det enkelt att smita ned till en av de tre sushirestaurangerna i närheten och köpa med sig hem. Nu bor vi ute på landet och har inte samma möjlighet så varför inte göra egen sushi tänkte ...

Av Andreas - 30 mars 2012 16:53


Vi har börjat handla potatis, lök och andra rotfrukter hos en bonde i närheten och senast vi var där hittade vi polkabetor som egentligen är rödbetor med annat utseende. Polkabetorna är jättegoda i sallad och det ser dessutom grymt snyggt ut.   ...

Av Andreas - 25 mars 2012 14:36

Vi har upptäckt glädjen med att försöka odla saker själva och har planterat massor av olika kryddväxter och örter, så fort det blir lite varmare ute skall även morötter, bönor och persillja ned i jorden. Vi skall även ta en tur och gräva upp jordärts...

Av Andreas - 28 februari 2012 06:05


Det har varit sjukt, japp sjukt i feber och förkylning hemma hos oss. Både jag och min fru har varit däckade i en vecka men när jag började må lite bättre i lördags ville jag skämma bort oss med må bra mat. Vi lyckades dessutom ta oss till den stora ...

Ovido - Quiz & Flashcards