Direktlänk till inlägg 9 april 2012

Underbar fiskgratäng med doft av citron

Av Andreas - 9 april 2012 15:21

Häromdagen så var jag min vana trogen inne på fiskexporten i Varberg och hittade torsk som var så billig att jag var tvungen att köpa ett kilo och göra fiskgratäng. Jag var tyvärr gräsänkling den dagen så en av mina goda vänner blev lycklig när jag ringde och bjöd in honom på middag.


 


Fiskgratäng

4 portioner


Potatismos

12 skalade medelstora potatisar

1 msk salt i vattnet

50g smör

2-3 dl mjölk


Dela potatisen i mindre delar och koka den tills den är helt mjuk, känn efter med sticka.

Blanda i smöret och slå på hälften av mjölken och mixa ordentligt med en elvisp spä med mer mjölk om moset blir för torrt, moset skall vara helt slätt när du är färdig.



Fisken

500 g färsk torsk eller fryst torsk om du inte kan få tag på färsk

5 dl vatten

1 fiskbuljongtärning

1 tsk salt

5 vitpepparkorn

1/2 gullök


Börja med att koka upp vatten, buljong, lök och kryddor i en bred kastrull eller helst en traktörgryta. Skölj av fisken och skär varje file i 2-3 bitar.

Koka fisken i ca 3 minuter, när den blivit vit är den färdig, och lägg den på ett fat.


Gratängsås

50 g smör

4 msk mjöl

4 dl fiskspad

2 ägggulor

1 dl grädde

2 msk citronsaft

1 tsk krossad dragon

Salt & peppar


Smält 50 g smör i en kastrull med tjock botten och dra av kastrullen från plattan och slå i mjölet när smöret är helt smält. Blanda med en visp tills du ser att alla klumpar är borta.

Slå på fiskspadet och ställ tillbaka grytan på plattan, rör i såsen tills den är slät och låt den sjuda på låg värme ett par minuter.

Blanda äggula och grädde och ta bort grytan från plattan igen innan du blandar i ägg och grädde då såsen kan skära sig annars.

Smaka av med citronsaft, dragon, salt & peppar efter egen smak.


Spritsa ett tjockt lager potatismos runt hela kanten på formen och lägg fisk i mitten, slå över såsen så den täcker fisken helt och gratinera i ugnen ca 15 minuter på 225 grader.


När du tagit ut gratängen ur ugnen så klipper du lite dill över formen.


Smaklig måltid!






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Andreas - 5 april 2012 10:25


Jag och min fru älskar sushi och så länge vi bodde i Malmö var det enkelt att smita ned till en av de tre sushirestaurangerna i närheten och köpa med sig hem. Nu bor vi ute på landet och har inte samma möjlighet så varför inte göra egen sushi tänkte ...

Av Andreas - 30 mars 2012 16:53


Vi har börjat handla potatis, lök och andra rotfrukter hos en bonde i närheten och senast vi var där hittade vi polkabetor som egentligen är rödbetor med annat utseende. Polkabetorna är jättegoda i sallad och det ser dessutom grymt snyggt ut.   ...

Av Andreas - 25 mars 2012 14:36

Vi har upptäckt glädjen med att försöka odla saker själva och har planterat massor av olika kryddväxter och örter, så fort det blir lite varmare ute skall även morötter, bönor och persillja ned i jorden. Vi skall även ta en tur och gräva upp jordärts...

Av Andreas - 28 februari 2012 06:05


Det har varit sjukt, japp sjukt i feber och förkylning hemma hos oss. Både jag och min fru har varit däckade i en vecka men när jag började må lite bättre i lördags ville jag skämma bort oss med må bra mat. Vi lyckades dessutom ta oss till den stora ...

Av Andreas - 20 februari 2012 22:25


  Otoligt goda raggmunkar blev det och jag fick till snitsen på att flippa dom med pannan dessutom, inga stekspadar här inte =D   Recept efterfrågas så här kommer det. 4 personer   8 medelstora potatisar 2 dl vetemjöl 5 dl mjölk 1 ...

Ovido - Quiz & Flashcards