Alla inlägg under november 2011

Av Andreas - 30 november 2011 13:10

Jag har varit dålig på att uppdatera bloggen sista dagarna, jag har haft lite dålig inspiration när det kommit till att skriva och då är det bättre att inte skriva alls tycker jag.


Det sista året har jag helt slutat köpa majonäs, bearnaise och hollandaise och börjat göra dem själv, jag tycker oftast att det finns en sur bismak i dessa och den slipper du om du gör det själv.

Det är märkligt att det skall ta så lång tid innan det går upp ett ljus ibland, det tar mig ett par minuter extra att göra allt från grunden men smakar så otroligt mycket bättre.


 

Så här ser majonäsen ut när den är färdigvispad.


Andreas majonäs

2 äggulor

4 dl solrosolja

1/2-1 msk vittvinsvinäger

1 msk fransk senap

0,5 tsk salt

2 krm peppar (gärna nymalen)


Ställ skålen på en blöt wettex så står den stadigt och du kan vispa med en hand och hälla olja med den andra.

Helst ska alla ingredienser ha ungefär rumstemperatur eller vara kalla annars kan det skära sig.

Vispa ihop äggulor, salt, peppar och senap med en ballongvisp i en metallskål.

Tillsätt några droppar olja i en tunn stråle och vispa kraftigt, upprepa tills det börjar att ägget och oljan tjocknar till en majonnäs då du kan du hälla i oljan lite fortare under tiden att du vispar, om den blir för tjock kan man späda med några droppar vatten.

Smaka av med salt och peppar, du kan också pressa i vitlök eller hacka ned en röd chilipeppar för att få en annan smak på majonäsen.


Det går även bra att köra alltsammans i en mixer men jag föredrar att göra majonäsen för hand då jag slipper diska hela maskinen efteråt.

Av Andreas - 26 november 2011 12:58

 


Fyra smörgåsar på nybakat surdegsbröd, salami & bri med rödlök och paprika, ost och skagenröra, ribbfläsk med gurka och oxtunga med paprika samt en stor kaffe och ett rejält glas morotsjuice blev det efter min shoppingtur.

Av Andreas - 26 november 2011 11:31

Idag är det segt men jag skall ta mig ner till affären nu och köpa lite surdegsbullar, rökt skinka, en stark ost, brie och paprika. Ev lite juice också för att återställa kroppen efter sjuka mängder mat och dryck.

Vi fick precis så mycket mat som jag berättade om igår och vi hade otroligt trevlig.


I eftermiddag skall jag och min fru hem till en av mina systrar och baka lussebullar, Awa min systerdotter lär älska det plus att hennes favorit moster kommer på besök vilket alltid är roligt. Hennes tredje ord efter mamma och pappa var nog Hanne.


Så det blir inte så mycket matlagning för oss idag men imorgon är det dags för söndagsmiddag och vi har dessutom Hannes kusin på besök och även han är en matälskare. Traditionella trerätters som jag inte har riktigt klart för mig vad den skall bli serveras som alltid på våra söndagsträffar med svärfar.


En gryta som får puttra ett par timmar kanske inte vore så dumt med små steklökar, kantareller och annat gott ja vi får se men jag skall hålla er uppdaterad ;)

Av Andreas - 25 november 2011 14:42

Vi ska hem till några vänner för att fira thanksgiving ikväll, hon är amerikanska och det har blivit tradition att fira det sedan dom flyttade hem till Sverige igen.

Det blir sjuka mängder mat! Kalkon, sötpotatispaj, sallader, oreocookie paj osv osv. jag tror jag kommer rulla hem efter den här kvällen =D


Jag gissar på att det blir en del vin och kaffe med cognac dessutom så imorgon får det bli lyxfrukost med nybakta surdergsbullar från Mormors Bageri med salami, brieost, skinka och allt annat gott vi kan komma på ;)


/A

Av Andreas - 24 november 2011 18:50

Jag gjorde pesto för jag blev så otroligt sugen på det idag och tänkte att pesto, pasta och lite hett chili fläsk måste smaka underbart tillsammans och gissa om det blev bra!


Peston gjorde jag så här,

1/2 dl finhackade pinjenötter

1/2 dl riven parmesan

1 vitlökklyfta

1 dl olivolja

Blad och stjälkar från två krukor basilika

Salt och peppar


Hacka pinjenötterna rätt fint eller krossa dem i en mortel om du vill ha kvar mer av känslan från nötterna.

Finhacka basilikan och vitlöken och blanda sedan allt i en skål.

Smaka av med en nypa salt och några drag på pepparkvarnen och det är klart!


Fläsket strimlar jag fint och steker tillsammans med finhackad vitlök och röd chilipeppar som jag skurit i skivor.

Koka spagetti till och blanda ihop fläsk, spagetti och ett par skedar pesto (efter din egen smak) i stekpannan.


Det både luktar gott och smakar ljuvligt men det bästa är att om du har peston klar tar den här rätten inte mer än 15 minuter.

Av Andreas - 22 november 2011 10:51

Vill du göra en enkel middag utan för mycket förberedelser så är falukorv i ugn kanon och det blir oftast en matlåda eller två över. Jag brukar servera den med potatismos men det är en smaksak, du kommer få en god sås till som också passar ihop med vanlig kokt potatis.


Falukorv i ugn

En ring falukorv ca 800g

1 gul lök

Senap (gärna skånsk eller annan grovkorning)

Ketchup

Ost

1 lagerblad

1/2 Röd chili

1 vitlöksklyfta

2 msk tomatpuré

2 dl vatten

1/2 dl grädde

salt & peppar


Övrig

Potatis

Mjölk

Smör


Slå på ugnen på 200 grader.

Skär löken i tunna skivor.

Skär igenom falukorven ca 3/4 delar av korvens tjocklek med 2 cm mellanrum och stoppa sedan lök i skårorna.

Blanda vatten, grädde, kryddor, finhackad vitlök/chili samt tomatpuré och häll ned i en djup ugnsfast form och lägg falukorven ovanpå.

Ha på ordentligt med senap och ketchup och täck sedan korven med ostskivor.

Ställ in i ugnen ca 20 minuter eller tills osten fått fin färg, när du tagit ut korven ur ugnen så blandar du skyn med grädde och har en underbar sås till.


Serveras med potatismos och rårivna morötter.

Av Andreas - 18 november 2011 09:41

Jag älskar kyckling så det blev kycklingklubbor med grönsaksris till middag igår. Kycklingen hade jag lite olivolja på och kryddade med krossad dragon,salt och peppar. In i ugnen på 200 grader i 45-50 minuter.

Riset brukar jag ha lök, squash och paprika i, behöver det lite mer kryddning så kan du ta 1-2 tsk kalvfond vilket brukar ge en bra kick i smaken.


Självklart en god grönsallad till och middagen är klar, det sköna med den här typen av mat är att det kräver så lite jobb!

När riset är nästan klart slänger du i grönsakerna så dom blir lite lätt ångade så det moment som tar mest tid är nog att tärna grönsakerna :)


Ha det underbart tills vi hörs igen (jag är bortrest i helgen men ska försöka blogga lite ändå)


/Andreas

Av Andreas - 17 november 2011 15:56

Det är så jag känner idag, det är mörkt ute och inget vidare upplyftande väder så jag tror jag ska skämma bort oss lite till middagen idag återkommer när jag har lagat middag och berättar om vad det blev för något ;)

Ovido - Quiz & Flashcards